Activiteit 1. Virtuele moestuin De kinderen ontwerpen een virtuele moestuin. Wat zou jij planten als je een stuk grond kreeg en enkel dingen mag eten die je zelf kweekte? En is er dan genoeg grond als iedereen dat zou doen? Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)
Activiteit 2. De voedseldriehoek Aan de hand van de vraag: ‘Wat doet ons lichaam met voedsel dat we eten en waar gebruikt ons lichaam dit voor?’ onderzoeken we de voedseldriehoek en onderscheiden we 4 soorten voedingsstoffen. Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)
Activiteit 3. Ecologische voetafdruk. We bespreken waar we nog grond voor nodig hebben. Aan de term ‘World overshoot day’ wordt inhoud gegeven. Onze voedselproductie heeft daar een groot aandeel in. Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)
Activiteit 4. De meelworm. De leerlingen kweken meelwormen in de klas. Ze moeten hierbij zelf een kweeksysteem ontwerpen (voeding, kweekbak, omgeving, oogstsysteem,…). Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)
Activiteit 5. Bedrijfsbezoek Inagro. De kinderen gaan op bezoek bij een insectenkwekerij (waar niet alleen gekweekt wordt, maar ook onderzoek gebeurt). Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)
Activiteit 6. Oogst en verwerking van de meelwormen De insecten werden gekweekt, nu moeten ze geoogst en verwerkt worden. Bij het oogsten zijn er heel veel verschillende fracties die van elkaar moeten gescheiden worden. Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)
Activiteit 7. Gebruik van de meelworm in onze voeding De insecten werden gekweekt, geoogst en verwerkt. Nu worden ze gebruikt door de leerlingen in een voedingsproduct (cake). Leeftijd 1de graad secundair (12- 14 jaar) 3de graad lager (10-12 jaar)